Banany

Dobre na przekąskę, ale jak się odchudzasz – nie przesadzaj z bananami.

Lubimy ich smak, cenimy za pożywność i zawartość witamin i innych składników dobrze wpływających na nasze zdrowie. Są jednymi z najczęściej spożywanych owoców egzotycznych.

spożywanych owoców egzotycznych.

100 g  banana to 90 kilokalorii. Średni banan (waga ok. 180 g) ma 160 kcal !! 

Węglowodany występujące w bananach to przede wszystkim cukry proste, które wprawdzie szybko dostarczają organizmowi energię, ale starcza ona na krótko. Z tego powodu banan nie jest to najlepszy owoc dla osób odchudzających się.

Nie rezygnuj z nich jednak

Bo owoce te są bogate w witaminy z grupy B oraz A, C, D, E i K oraz składniki mineralne:

  • makroelementy ( wapń, fosfor, potas, sód i magnez)
  • i  mikroelementy ( miedź, cynk, fluor, żelazo, mangan i jod)

Wszystkie te składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, co przekłada się na nasze zdrowie, samopoczucie i kondycję.

  • Dwa średnie banany zapewnią ci dawkę energii wystarczającą do tego, żeby przepracować 2,5 godziny! Nawet wówczas, gdy jesteś wyczerpany lub przemęczony, banan postawi cię na nogi. Energia dostarczana przez bte owoce napędza organizm na dłużej, niż kofeina, czy słodka przekąska.
  • Banany są źródłem potasu, który jest nieodzownym składnikiem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa m.in. na pracę układu nerwowego – dzięki niemu mózg jest lepiej dotleniany. Ponadto potas jest bardzo ważny w procesie kontrolowania ciśnienia krwi. Banany mają więc pozytywny wpływ na układ krążenia i wspomagają wysiłek intelektualny. Uczniowie, którzy jedzą po dwa średnie  banany dziennie znacznie lepiej radzą sobie na sprawdzianach.
  • Magnez w nich zawarty jest niezastąpiony w radzeniu sobie ze stresem i nerwowością, a kwas foliowy – zalecany jest zwłaszcza dla kobiet w ciąży.
  • Banany są bogatym źródłem żelaza. W związku z tym owoce te powinny być spożywane przez anemików i osoby, które utraciły dużo krwi.
  • Błonnik zawarty w bananach jest niezbędny do prawidłowego trawienia, zapobiega zaparciom, zapewnia poprawne funkcjonowanie układu pokarmowego – w dłuższej perspektywie chroni jelito grube przed niekorzystnymi zmianami chorobowymi (m.in. nowotwory jelita grubego). W związku z tym owoce te są znacznie zdrowsze, niż środki na zaparcie sprzedawane w aptekach.
  • W tych smacznych owocach znajduje się substancja o nazwie tryptofan. Pomaga ona zrelaksować się i wpływa na poprawę nastroju, dlatego banany są polecane osobom cierpiącym na depresję.

Spożywanie bananów zdecydowanie opłaca się naszemu organizmowi. Warto zabrać je na drugie śniadanie czy na podwieczorek. Szybko nasycą niewielki głód, dodadzą energii, a na dodatek dostarczą zdrowych składników odżywczych.

Ale należy trzymać umiar, jak ze wszystkim, gdy chcemy trzymać wagę. gdyż owoce te niekoniecznie sprzyjają odchudzaniu.

Facebook