Kroki do zdrowia

Nie ma cudownych sposobów na utrzymanie zdrowia, są tylko wykonywane dzień po dniu kroki w kierunku utrwalania zdrowych nawyków żywieniowych.

„Czas i zdrowie to dwa cenne skarby, których nie rozpoznajemy i nie doceniamy zanim się nie wyczerpią.” Denis Weitley

Wszyscy cenimy sobie zdrowie i dobrą kondycję. Ale też chcemy szybko i wygodnie. A to  zazwyczaj nie idzie w parze. Nasze zdrowie nie jest dane na zawsze. I raz utracone bardzo trudno odzyskać. Dlaczego trudno?
Bo nie ma windy do zdrowia, są tylko schody. I to z tymi schodami mamy kłopot.

Kto szuka dróg na skróty oszukuje sam siebie. Najważniejszy jest pierwszy krok, i często jest to DECYZJA. Następne kroki są już łatwiejsze, ale musisz określić dokąd chcesz dotrzeć.

Jak już coś trzeba naprawić to niestety trzeba mozolnie i konsekwentnie stawiać kroki, jeden po drugim.

Każdy z nas chce być zdrowy, sprawny, radosny, szczęśliwy.  I wszystko to możemy mieć na długie lata, ale należy pamiętać, że od nas w dużym stopniu zależy utrzymanie kondycji organizmu i swojego zdrowia. Wbrew pozorom naprawdę wiele jest w naszych rękach.
I tu ktoś może powiedzieć: „ale to nie takie proste, ale…” I za tym ALE  cały łańcuszek powodów i dowodów na usprawiedliwienie naszej niemożności. To wymówki, usprawiedliwiają nas samych przed podjęciem działań, zmiany.

Ktoś kiedyś mi powiedział: „Chcesz mieć rację czy pieniądze? Bo ja pieniądze, a ty możesz mieć swoje racje” Dziś ja pytam: „Chcesz mieć wymówki czy zdrowie? Bo ja zdrowie, i szukam sposobów, a nie wymówek”.

A to proste. Zdrowy styl życia – w tym jest odżywianie. I  naszą codzienną dietą powinno być zdrowe odżywianie.
Tylko tyle, i aż tyle.

Kroki do stosowania na co dzień:

  1. Stosuj urozmaiconą dietę – przynajmniej jeden produkt dziennie z wszystkich grupy produktów odżywczych
  2. Spożywaj produkty bogate w błonnik (ciemne pieczywo, kasze gruboziarniste, ryż naturalny)
  3. Pij chude – ale nie odtłuszczone – mleko. Wprowadź nabiał naturalny, niesłodzony (jogurty, twarogi)
  4. Ryby jako zdrowsze źródło białka niż mięso zwierzęce (zwł. wieprzowina)
  5. Codziennie spożywaj  ok 500g warzyw i 200g owoców. I lepiej całe owoce lub smoothie niż soki owocowe.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych (dobre oleje, oliwa z oliwek)
  7. Unikaj słodyczy z wyjątkiem miodu. Cukier i produkty cukiernicze nie dostarczają składników odżywczych i w spożywane w nadmiarze hamują apetyt oraz zamieniają się w tłuszcz i odkładane są w tkankach.
  8. Ogranicz spożycie soli – nadmiar jest m.in. obciążeniem dla nerek, tworzy zagrożenie nadciśnieniem tętniczym.
  9. Unikaj alkoholu, mocnej herbaty i kawy.
  10. Unikaj otyłości – uważaj na wielkość porcji, bo każdy posiłek to kalorie. Jeden cukierek to tez posiłek!
    Unikanie otyłości, często wymaga pomocy specjalisty, który wskaże metodę na osiągnięcie trwałej modyfikacji nawyków żywieniowych, oraz sposoby umożliwiające radzenie sobie z nawrotami do poprzednich zachowań dietetycznych.

Ale warto skorzystać. Dlaczego? - zobacz tutaj

Facebook